Wycieczka do Muszyny.

Wśród promieni słoneczka jedzie nasza wycieczka...

W środę 28.09.2022r. uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy i starszych klas szkoły podstawowej pojechali na wycieczkę do Muszyny. Jest to malownicza miejscowość położona wśród gór w dolinie Popradu, posiadająca status uzdrowiska. Znajdują się tam pijalnie i rozlewnie wody mineralnej, sanatoria uzdrowiskowe, baseny i parki. Młodzież rozpoczęła spacer po Muszynie od wizyty w piwnicach ratusza. Składowano w nich setki lat temu wina i towary przewożone węgierskim szlakiem. Znajdowało się tam także więzienie, w którym trzymano i torturowano zbójców napadających na kupców, a także kobiety podejrzewane o czary i kontakty z diabłem.

Ekspozycja narzędzi kaźni (w tym topór kata) i opowieści pana przewodnika o dawnych sposobach sądzenia i karania za występki przybliżyły nam życie naszych przodków. Po wyjściu z piwnic w ratuszowej kawiarence uczniowie skosztowali muszyńskiej wody mineralnej. Kolejnym punktem programu były Ogrody Biblijne. Zwiedziliśmy tu pięć ogrodów tematycznych, w których umieszczone zostały wymienione w Biblii gatunki roślin, a miniaturowe krajobrazy, architektura i rzeźby przybliżała nam poszczególne tematy biblijne. Następnie skierowaliśmy swe kroki do Ogrodów Zmysłów (Sensorycznych). Są one tak zaprojektowane, aby w sposób zintensyfikowany i celowy oddziaływać na zmysły pozawzrokowe w większym stopniu niż zwykle. Poza funkcją spacerowo-rekreacyjną spełniają także funkcje terapii i nauki dla osób niepełnosprawnych i dzieci. Ogrody podzielone są na sfery: zdrowia, dźwięku, dotyku, zapachu, smaku, wzroku, Afrodyty, baśni i legend o Muszynie. Pogoda nam dopisała - tak więc ciesząc się słońcem spacerowaliśmy i podziwialiśmy ogrody w jesiennej odsłonie. Po tak intensywnym spacerze wszystkim bardzo smakowały pierogi w Restauracji Stary Dworzec w Zagórzanach. W dobrych nastrojach i pełni wrażeń wróciliśmy do Jasła, planując już kolejną wycieczkę, gdyż jak mawiał Mark Twain:  „Należy podróżować, by czegoś się nauczyć”.