Dzień Kolorowej Skarpetki
Dzień Kolorowej Skarpetki w wiosennym klimacie w gościnnych progach Szkoły Podstawowej w Kołaczycach.Dziękujemy. ??️?? Projekt został zrealizowany sprzętem zakupionym w ramach Programu Laboratoria Przyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci #LaboratoriaPrzyszłości @LaboratoriaPrzyszłości
Wycieczka do Etnocentrum w Krośnie
15 marca 2023r. klasy VIIa – VIIIa i Ipc SPdP uczestniczyły w wycieczce do Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej. Do Krosna uczniowie wspónie z opiekunami pojechali liniowym busem Kubusiem, ucząc się w ten sposób bezpiecznego zachowania w środkach komunikacji publicznej. W muzeum wzięli udział w warsztatch kulinarnych z Ciotką Fioną, współnie z nią przygotowali i ugotowali pyszne kluski: z serem oraz z kapustą i boczkiem. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie zbiorów muzealnych: śpiewalnie ludowych piosenk, gra na zabytkowych instrumentach, a także w edukacyjne gry interaktywne. Następnie uczestnicy wycieczki wysłuchali legendy o nieszczęśliwej miłości Anny i Stanisława. W sklepiku muzealnym uczniowie zakupili pamiątki robione ręcznie przez twórców ludowych.
Hipoterapia
„Jazda konna nie polega jedynie na zdobyciu technicznych umiejętności – to także styl życia .” (Wojciech Mickunas).
Konie to niesamowicie piękne, majestatyczne, dumne i tajemnicze zwierzęta. Od wieków towarzyszą człowiekowi. Pomagały w pracach polowych, woziły karoce, a w dawnej Polsce traktowano je nawet jak członków rodziny. Są symbolem wolności, gracji i siły.
W bieżącym roku szkolnym wychowankowie naszego Ośrodka biorą udział w zajęciach z hipoterapii organizowanych w Stadninie Koni Galicja w Bieździedzy. Hipoterapia jest jedną z form terapii, w której wykorzystuje się leczniczy wpływ kontaktu ze zwierzęciem – w tym przypadku koniem. Jej głównym celem jest przywracanie dzieciom i młodzieży sprawności fizycznej i psychicznej w możliwym do osiągnięcia zakresie. Zajęcia wpływają pozytywnie na sferę ruchową, psychiczną, emocjonalną,a także społeczną. Obecność konia oddziaływuje korzystnie na nastrój naszych uczniów, podnosi ich samoocenę oraz pomaga budować relacje międzyludzkie, a także na poziomie człowiek – zwierzę. Jazda konna niweluje napięcia mięśniowe i poprawia koordynację ruchową.. Przebywając w stadninie położonej malowniczo wśród pól i lasów wychowankowie mają możliwość obcowania z przyrodą obserwując zachodzące w niej zmiany związane z porami roku.
Jak młodzi jaślanie postrzegają osoby z niepełnosprawnością?
(wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród uczniów jasielskich szkół)
Zespół realizujący w ramach Giełdy GENialnych Pomysłów dla Jasła projekt społeczny pt. „Weź nie pytaj, weź się przytul …” przeprowadził w styczniu i lutym badanie ankietowe wśród młodzieży jasielskich szkół na temat postrzegania przez nią osób z niepełnosprawnością. Wyniki okazały się tak ciekawe, że postanowiliśmy się nimi podzielić z mieszkańcami Jasła.
W badaniu ankietowym wzięło udział 79 uczniów klas VI i VIII Szkoły Podstawowej nr 2, Zespołu Szkół Ekonomicznych oraz II Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle.
Wyniki ankiety potwierdzają, że większość młodych jaślan dostrzega problemy osób z niepełnosprawnością, ankietowani maja kontakt z takimi osobami w szkole, na ulicy, w placówkach służby zdrowia, a 27% respondentów ma do czynienia z osobą z niepełnosprawnością w rodzinie.
75% młodych ludzi wykazuje akceptację oraz empatię wobec osób z niepełnosprawnością, zdecydowana większość deklaruje gotowość pomocy w codziennych sytuacjach życiowych.
Czytaj więcej: Jak młodzi jaślanie postrzegają osoby z niepełnosprawnością?
Warsztaty edukacyjne ,,Fantastyczny świat mrówek”
,,Choć są malutkie, lecz pracowite.
Ciągle wędrują po leśnych ścieżkach.
Z drobnych igiełek budują pałac,
W którym ich tysiąc naraz zamieszka”.
Czytaj więcej: Warsztaty edukacyjne ,,Fantastyczny świat mrówek”
Weź nie pytaj, weź się przytul…
Zespół projektowy utworzony w ramach Giełdy Genialnych Pomysłów dla Jasła, w składzie: Tatiana , Artur, Daria, Sara, Zuzia i Karol postawił sobie za zadanie poznać i wejść w relację z rówieśnikami z różnoraką niepełnosprawnością. Pierwsze spotkania miały miejsce na przełomie listopada i grudnia ub. Początkowo trudno było nam nawiązać relacje, członkowie Zespołu czuli się nieswojo, nieco obco, mieli problem z rozpoczęciem rozmowy z rówieśnikami.
,,Spotkanie z bajką" ???
,,CZERWONY KAPTUREK" dla grup przedszkolnych w ramach zajęć otwartych.
„Pomaganie jest poezją w prozie życia". (Z. Freud)
11 lutego obchodzony jest na całym świecie Dzień Chorego, którego celem jest zwrócenie uwagi na problemy ludzi cierpiących, borykających się z problemami zdrowotnymi i objęcie ich szeroko rozumianym wsparciem.
Czytaj więcej: „Pomaganie jest poezją w prozie życia". (Z. Freud)
„Terapeutyczne spotkania z sobą samym w ogrodzie aromaterapii, biblioterapii i relaksacji”
W ramach Innowacji Pedagogicznej „Terapeutyczne spotkania z sobą samym w ogrodzie aromaterapii, biblioterapii i relaksacji” w naszym Ośrodku organizowane są systematycznie zajęcia relaksacyjne dla uczniów.
Zajęcia terapeutyczne mają na celu kształtowanie umiejętności samoregulowania nastroju, wyciszania się, rozładowania napięć emocjonalnych oraz naukę prawidłowego oddychania, szczególnie w sytuacjach trudnych, stresujących. Ćwiczenia relaksacyjne opierają się na stymulacji polisensorycznej zmysłu węchu (olejki eteryczne), słuchu (muzykoterapia), wzroku (chromoterapia), dotyku (masaże sensoryczne) oraz zmysłu smaku. Do osiągnięcia stanu odprężenia wykorzystywane są również elementy relaksacji somatycznej (trening Jacobsona), relaksacji psychicznej (trening autogenny Schultza), bajki relaksacyjne.
Opracowały:
Renata Podkul
Marzena Lechwar