„Poznajemy pory roku z przyjacielem psem”

W ramach innowacji pedagogicznej „Poznajemy pory roku z przyjacielem psem” prowadzona jest dogoterapia dla wszystkich grup przedszkolnych. Podczas zajęć dzieci wielozmysłowo poznają charakterystyczne cechy aktualnej pory roku oraz zjawisk atmosferycznych.

Głównym założeniem tej innowacji jest wspomaganie rozwoju umysłowego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci poprzez terapię kontaktową z udziałem psa terapeutycznego. Przedstawiona innowacja oddziałuje na : rozwijanie procesów orientacyjno – poznawczych, niwelowanie zaburzeń integracji sensorycznej, rozwijanie sfery społecznej i emocjonalnej, kształtowanie umiejętności komunikowania się oraz rozwój motoryki dużej i małej. Innowacja stanowi uzupełnienie programów edukacyjnych o terapię z udziałem psa terapeutycznego będącego źródłem bodźców naturalnych, czyli takich które nasz układ nerwowy ewolucyjnie nauczony jest rozpoznawać.

Treści edukacyjne podczas zajęć przedstawiane są w odniesieniu do aktualnej pory roku oraz sytuacji pogodowej. Dodatkowo każde spotkanie uzupełnione jest o zakres wiadomości dotyczących psa, elementy opieki nad psem, zabawy z psem.

Dogoterapia wykorzystywana w innowacji pozwala na zwiększenie motywacji i zaangażowania dzieci w zajęcia, co wpływa na ich efektywność.